San Martin del Camino naar Astorga

23 april 2018 - Astorga, Spanje

Maandag 23 april, slecht geslapen door de kou (iedereen in de albergue overigens) nog steeds geen warm water en 25 kilometer te gaan. Een koffie en geroosterde boterham met jam, echt Spaans ontbijt dus. Maar met de eerste 8 kilometer niets dacht ik laten we maar iets naar binnen werken.

Het is weer een heel eind langs de drukke weg lopen, vandaag loopt er gelukkig een smal pad langs zodat het wat veiliger is. Na 8 kilometer kom ik in het dorpje Hospital de Obiergo......eindelijk een prachtig dorp met een prachtige lange Romaanse brug. Daar neem ik een kopje koffie bij een mooi terras dat uitkijkt op de brug maar waar niemand zit (begrijp ik nu ook want de koffie is niet te drinken 🤣😂🤣😂🤣) Haha maar het uitzicht is fantastisch dat maakt het goed, zonnetje schijnt volop vandaag en zal niet meer vertrekken.

Na dit dorpje is het lopen eigenlijk alleen maar weer mooi. Bij een kruising heb ik de keuze tussen twee routes, de langste route loopt niet langs de drukke weg en samen met twee oudere Canadese dames besluit ik de langste route te kiezen. Dat blijkt een erg goede keus. De weg loopt weer door niemandsland en akkers waar boeren aan het werk zijn. Je zult het aan de foto’s zien die worden weer steeds mooier met op de achtergrond de witte toppen van de hoge bergen waar we langzaamaan weer heen gaan. De route is wel redelijk klimmen en dalen op vrij onstabiele stenen zoals we gewend zijn hier.

Bij het eerste dorpje ontmoet ik Remco weer en gezellig drinken we een bakje koffie en ik eet ook wat. Ook Jan en To zijn langs deze route gelopen en stoppen even voor een praatje. Daarna loop ik weer verder over de prachtige route van vandaag. Onderweg kom ik Remco weer tegen en de rest van de dag blijven we samen. Genietend van de mooie omgeving komen we bovenop de berg ineens een hut tegen met allemaal vers fruit uitgestapt en een kraam met allerlei soorten drinken. De Catalaanse man die dit verzorgd heeft zijn leven gewijd aan pelgrims. Hij heeft een verlaten schuur gehuurd en geeft pelgrims fruit en drinken en wil daar niets voor terug. De donatie die je mag maar niet hoeft te geven gebruikt hij om alles te betalen. Als je goed naar hem luistert want Remco vertaalt het voor mij is het eigenlijk een filosoof die predikt vanuit zijn hangmat. Toch geeft het een apart sfeertje wat gezellig aandoet en vooral de verfrissing en de schaduw zijn erg welkom. Het gaat hier momenteel van heeeel koud naar heeeel warm.

Beetje afgekoeld beginnen we aan het volgende stuk wederom prachtig pad! Vandaag is echt genieten hoor na alle verkeer van de afgelopen dagen. Weer goed opgewarmd door de zon bereiken we een dorpje waar Remco een ijsje regelt en zelf even wat eet. Nog 4 kilometer!!!😁

De laatste kilometers gaan snel en bij het bereiken van mijn verblijf blijkt het een schot in de roos vandaag! Bad MET warm water en de rugtas staat al op de kamer. Even kleertjes wassen en badje doen wonderen. Mijn voeten zijn beblaard en bebobbeld tja, warm weer....nieuwe schoenen ik neem ze maar voor lief nog 264,5 kilometer!!!! Dan mogen mijn voeten weer rusten!

In de avond ga ik nog naar de kathedraal en naar het kapelletje ernaast waar net een mis start die ik bij heb gewoond. Nog even iets zoeken om te eten, het wordt een pizza!

Zometeen lekker slapen en morgen vroeg weer op! Heb voor jullie toch maar een “digitaal” kaarsje aangemaakt. Weet niet of dat dezelfde uitwerking heeft, vind het een beetje jammer maar laat het me maar weten!😉😁

Slaap lekker allemaal!😘

1. Marloes:
    23 april 2018
    Fijn, dat het vandaag zo'n goede dag was. Slaap lekker!
  2. Bernadette kroonen:
    28 april 2018
    Eindelijk goed weer, dan is het extra genieten!